Hoi, wat leuk dat je op mijn website terecht bent gekomen! Laat ik me even aan je voorstellen:

Ik ben Debby Tol, trainer en (team)coach. Ik help medewerkers, teams en organisaties om mentaal en emotioneel veerkrachtig te werken in de zorg. 

Stel je voor dat er in je organisatie alleen maar mensen werken die de hobbels waar ze tegenaan lopen zelfstandig op kunnen lossen, die niet bij iedere verandering in werk of privé uit het lood geslagen zijn, die op een heldere manier kunnen verwoorden wat ze denken en vinden zonder anderen daarbij tegen de schenen te schoppen, die soepel samenwerken met elkaar, die niet direct in de stress schieten van extra werkdruk. Dat geeft je een hoop rust en ruimte denk ik, toch?

Teams ondersteunen met uitgebreide protocollen, richtlijnen en werkinstructies, teamcoaches, een eigen academie, arbeidsvoorwaarden waar je geen nee tegen kunt zeggen. Het is allemaal geweldig, maar helpt vaak niet om de uitval door werkstress te voorkomen. Dat los je niet op door medewerkers te bemoederen en voor hen te bedenken wat ze nodig hebben. 

Als trainer en teamcoach wil ik medewerkers helpen om mentaal en emotioneel stevig genoeg te zijn om het zelf te bedenken en te organiseren. Zodat zij om hulp durven vragen wanneer ze het zelf even niet meer weten, zij hun grenzen aan kunnen geven en oplossingen kunnen bedenken.

De juiste ondergrond

Ik kan teams helpen door de achtergrond die ik heb. Zelf ben ik jaren werkzaam geweest in verschillende zorgteams en heb ik me later ontwikkeld in het trainerschap. Die combinatie is voor mij goud waard. Ik wéét wat er speelt binnen een zorgteam en kan daar tools en hulpmiddelen aan verbinden om het werken binnen zo'n team prettiger, makkelijker en de zorg beter te maken! 

321123

Welke onderliggende problemen kunnen er zijn?

Grof genomen zie ik dat problemen in zorgteams op drie grote pijlers rusten, die elkaar allemaal beïnvloeden. Het is een soort vicieuze cirkel waaruit de zelfsturende teams moeilijk loskomen. Problemen vanuit het individu, spelen door in het team en problemen in het team zorgen vaak voor frictie op individuele vlakken. Daarom is het ook zo belangrijk om mij in zo’n team te laten duiken, de kern van de problematiek op tafel te krijgen en de boel weer op de rit te krijgen. Deze problemen lossen zich namelijk niet vanzelf op.

 

Ik kijk vanuit drie verschillende invalshoeken naar de problemen:

 

Waarom is het belangrijk om deze problemen van elkaar te kunnen scheiden? Nou, ik weet dat deze verschillende invalshoeken van het kijken naar de problematiek ook hun eigen onderliggende oorzaken kennen. Ze beïnvloeden elkaar en vaak is er binnen een team meer dan één probleem en oorzaak aan te wijzen. Maar, ik zie toch vaak dat één van de invalshoeken de boventoon voert. Jij, als bestuurder van de zorgorganisatie, zult ook signalen krijgen of herkennen die samenhangen met één van de bovenstaande problemen.

Kennis van zaken én het vermogen om te managen

‘Waar ik Debby onderscheidend in vind van andere teamcoaches? Debby heeft verstand van zaken als het gaat om de zorg- en dienstverlening die we leveren en ervaring met de proceskant van een organisatie, de kwaliteiten van een echte manager. Dat houdt in dat ze uitstekend in staat is om belangen te wegen en aan kan geven waar bijvoorbeeld grenzen liggen in verantwoordelijkheid, invloed of zelfs besluitvorming. Ik merk dat dit onze teams helpt. Zo kunnen mijn medewerkers weer focussen op het zo goed mogelijk verlenen van zorg”, zegt Katinka.

Bekijk case

Ik heb diverse organisaties geholpen

Wil je aan de slag?

Laten we dan snel afspreken om een plan van aanpak voor jouw zorgteam of instelling uit te werken. Bel mij op 06 83970475 of laat hier een berichtje achter.