Hoe lossen we
het gedoe in je teams op?

Debby met pen en schrift in gesprek met iemand aan de tafel

Nadat je contact met me hebt gezocht en we kennis hebben gemaakt, ben ik heel benieuwd naar waar je tegenaan loopt, en hoe het gedoe in je team ontstaat.

blij persoon zwaait met in tekstballon een blije emoji en tekst eronder ‘Laat zien hoe het met je gaat, het is wat het is.’
BOB illustratie van Debby Tol

Mijn aanpak met BOB

Ik luister en vraag door.

Samen onderzoeken we wat de (onbewuste) patronen en dynamieken zijn die maken dat het niet lekker loopt in je team, dit doen we aan de hand van de drie systemische wetmatigheden die ik voor het gemak afgekort heb naar BOB:

Binding (= iedereen heeft evenveel recht op een plek in het systeem)

Ordening (= alle plekken staan in rangorde ten opzichte van elkaar)

Balans (= geven en nemen moeten in balans zijn)

Wanneer we weten op welke van deze systeemprincipes de pijn zit, gaan we verder. 

persoon (BOB( wijst naar boord waarop staat: ‘B-indeling,O-rdening, B’alans’
BOB illustratie van Debby Tol

Is wat jij ziet en wat je beschrijft het echte probleem?

Of is het misschien een symptoom van iets wat zich minder makkelijk laat zien? 

Wat we niet doen is op zoek gaan naar de oorzaak of naar schuld, omdat ik er niet in geloof dat er iemand is die met voorbedachten rade naar het werk komt om de boel eens even lekker in het honderd te laten lopen. Jij niet. En ook je collega’s en medewerkers niet.

Wat is gedoe in je team
en hoe ontstaat het?

In 9 van de 10 gevallen komt zogenaamd ‘gedoe’ doordat er van alles tegelijkertijd gebeurt. 

Gedoe voelt als chaos of rommel. Er ontstaan misverstanden, verwijdering doordat jij en je collega’s elkaar niet meer begrijpen. Gedoe is vermoeiend. Er is geen oorzaak of schuldige voor aan te wijzen, het is wat er gebeurt. En in deze tijd is dat veel.
Heel veel.

Gedoe ontstaat ook als:

  • belangen botsen;
  • de werkomstandigheden en/of de teamsamenstelling niet optimaal zijn;
  • er geen duidelijke kaders of heldere resultaten benoemd zijn.

Daar gaan we naar kijken. Wat gebeurt er allemaal tegelijk? Wat gaat er goed en wat kan/moet beter?

Jij als leidinggevende bent in de positie én hebt de verantwoordelijkheid om een oplossing te zoeken voor dit gedoe.

Dat is ook wat je wilt; je medewerkers faciliteren om het nodige werk gedaan te krijgen, alleen loop je nu even vast in de complexiteit en hectiek van alledag.

Dat ligt niet aan jou!

‘cirkel van invloed + betrokkenheid’, links verdrietige ziekenhuismedewerker met de twee cirkels en ‘géén invloed, negatieve energie’, rechts blije ziekenhuismedewerker met  de twee cirkels en 'wél invloed, positieve energie’.
BOB illustratie van Debby Tol

Ook jij bent onderdeel van het systeem en de context waarin je werkt.
Je wordt als het ware meegezogen in de waan van de dag. Probeer dan maar eens om erboven te blijven hangen en te zien wat er echt gebeurt.

Daar help ik je graag bij, door inzichtelijk te maken wat er gebeurt, waarna jij bepaalt wat je gaat doen. Jij zit aan het stuur. Ik ben je bijrijder. Samen gaan we onderweg. En waar nodig, help ik je vanaf de zijlijn.